Pagina's

vrijdag 28 maart 2014

Slapen bij de douane...

Dit is reeds onze 2de dag richting Argentijnse-Chileense grens….De eerste dag kregen we als verrassing een pas voorgeschoteld dat nergens vermeld staat. Goed voor 4630 hoogtemeters. Gelukkig was ik reeds wat geacclimatiseerd van de vorige en ging deze iets vlotter…Vandaag werden we op rupio getracteerd waar je ook niet echt vrolijk van werd…ofwel was het wasbord eerste klas, de kans dat je fiets hier uit elkaar zou rammelen was redelijk groot, de andere keuze was los zand waar je met al de moeite van de wereld bijna niet op recht kon blijven…Gelukkig dat de omgeving het weeral goed maakte. We passeren voor de eerste keer een zoutmeer…Op het einde van de dag zagen we in de verte reeds de douanepost van Argentinië…Snel geschat was dit nog een dikke 15 km…Daar een wind op kop was komen opsteken was m’n goesting over en als het aan mij lag had ik ter plaatse m’n tent willen opslaan…M’n compagnon wilde liever de grensovergang nog achter de rug….Redelijk geïrriteerd deed ik water bij m’n wijn, nam m’n stuur in racepositie (heb een racestuur op m’n fiets) en heb deze laatste kilometers als een bezeten afgehaspeld…Naarmate de kilometers verstreken werd ik ook wat kalmer en kon de zaak iets beter relativeren…Iets voor de grenspost kwam ik op de gedachte te vragen of we daar niet ergens mochten overnachten…Daar aangekomen, de stempel ging vrij pijnloos….en m’n vraag of ze hier slaapplaats of een kampeerplaats hadden kwam redelijk positief over…Maar daar konden ze zelf niet over beslissen…Dit moet de generaal hemzelf doen..:-)!  Deze kwam redelijk snel opdagen en vroeg me met een sec afgestreken gezicht “ ¡QUE PASA! ”. M’n overtuigskracht was al iets getemperd en herhaalde m’n vraag nogmaals maar legde meer de nadruk op kamperen…Gelukkig had deze ijzervreter een gouden hart en toonde mij een kamertje dat ik mocht gebruiken…Op m’n vraag dat het voor 2 personen was…kreeg ik een positief antwoord…Later op de avond toen hij zag dat we aan het koken waren op onze kampeervuren kregen we de opmerking dat we achter de keuken hadden moesten vragen…Volg me maar…en dat deden we natuurljk braafjes…kookvuurtjes weg en met onze hebben en houden naar de keuken dus…en als laatste, het draadloos internet was niet beveiligd…vandaar deze update…:-). 







1 opmerking:

xaveer zei

Ik wist niet dat er op de maan bergpassen waren van bijna 5000m hoog ! Een high way leek het me ook niet aan de snelheid te zien maar als het landschap van de hell er zo uit ziet dan ga ik er met plezier naartoe...Jullie zijn weer straffe toeren aan 't maken over eindeloos kronkelende off road met weer schitterende beelden als resultaat hoor, het doet me denken aan de far west. Je fysieke conditie moet ondertussen ongekende hoogtes hebben bereikt, chapeau, ik kom net terug uit de Oostenrijkse Alpen van een huttentocht door 50cm verse sneeuw en weet weer wat hoogte en klimmen is. Eten jullie soms zo geen beestjes van langs de kant ? Waar haal je in die onmetelijke woestenij voldoende energie vandaan vraag ik me af. Veel fun cycleboy !
Groeten, xaveer